PROGRAMMET VÅREN 2019.

I och med höstsäsongen 2015 flyttade vi till G.a Elverket, Ölandsgatan 8, med vår ordinarie verksamhet.

Detta är programmet för våren 2019.


Jazzen är en unik musikform

”Jazzen är en unik musikform, inte minst live. Genom improvisationen föds musiken på nytt om och om igen, vid varje tillfälle. Att improvisera är egentligen som att samtala utan manuskript, något alla kan. Att lära sig jazz är som att lära sig ett språk. Att lära sig improvisera är som att lära sig tala detta språk utan att samtidigt behöva tänka. Ett liv av övande ligger bakom en verkligt god jazzimprovisatör. Musiken är en spegling av människan bakom instrumentet. Att se och höra en stor musiker kommunicera sin inre dynamik, sina tankar och känslor, via sitt instrument, är en upplevelse. ”

Jan Lundgren

Jazz och blues när den är som bäst

”När musiker och sångare finner varandra med uppskattande blickar, inlevelsefullt spel och passningar mellan solister som för tankarna till fotbollens värld.

Jazz handlar om att skapa för stunden, att uttrycka känslor och låta lyssnaren känna det svåråtkomliga fenomen man kallar sväng.”

Leif Borgert


31 januari, kl. 19.00

Cajsa Zerhouni - "My Billie"

Cajsa Zerhouni (vocal), Anna-Greta Sigurdárdóttir (pi), Arvid Jullander (bas).

Cajsa släppte i år skivan ”My Billie” – en hommage med ett personligt urval och personliga tolkningar av låtar som förknippas med Billie Holiday. I ett program tillägnat Lady Day presenterar Cajsa fyra olika perioder i sångerskans karriär, och hyllar, tillsammans med Anna-Greta Sigurdárdóttir och Arvid Jullander, Billie Holiday som den stora improvisatör hon var.

Med känsla och ett varmt och nära tilltal gör gruppen nedslag i Billies repertoar – från tiden som orkestersångerska och samarbetet med Lester Young, fram till slutet av hennes karriär.


14 februari, kl. 19.00

Lsdz

Fredrik Lundborg (t-&, barsax,baskl.), Martin Sjöstedt (bas), Daniel Fredriksson (tr).

Hyllade trion LSD, som till och med Sonny Rollins gillar, ger sig i kast med den svenska låtskatten.

LSDz mening är att det finns något gott i all musik. Därför sättes tänderna i hitsen från Vikingarna, Sten & Stanley, Lasse Stefans och resten av de stora dansbanden. ”Leende guldbruna ögon”, ”De sista ljuva åren” och ”Börja om från början” låter som de aldrig har gjort tidigare.

Det diaboliska svänget, glöden, glädjen, vemodet...ja allt vad LSD är måste få träffa publiken.

För Lindborg, Sjöstedt & Daniel känns trion som ett trehövdat djur när de spelar tillsamman. En organism, en enhet och ett djuriskt sväng. Det är som att varje virvelslag, varje knäpp på basen och varje ton på saxen spelas av hela bandet. ”Det är inte jag som spelar sax i LSD utan lika mycket Martin och Daniel” säger Fredrik Lindborg.

Så här skrev Sydsvenskan om skivan:
”Sväng, humor och lust regerar.”
”Sånt är livet svänger nåt helt brutalt”,
”jag kräver mer. En uppföljare!”.


28 februari, kl. 19.00

Lisa Grotherus Dekontee

Lisa Grotherus (kl/baskl/tsax/ sång), Lisa Långbacka (dragspel), Milton Öhrström (keyboards), Oskar Schönning (bas), Konrad Agnas (tr).

En ny svensk jazzstjärna
Uppvuxen i Uppsala i musikalisk familj, är klarinettist och kompositör inom improvisationsmusik och arbetar idag inom radio, film, teater, konst, dans och poesi på scener som Dramaten, Stockholm stadsteater och Scenkonst Sörmland.

Efter studier på Bollnäs folkhögskola samt Musikhögskolan i Stockholm skivdebuterade hon hösten 2018 med albumet Dekontee, en gränslös musikalisk resa genom jazz och folkton, där Grotherus vid sidan av sin improvisations- och kompositionskonst även visar upp sig som duktig sångerska.

Om albumet, vars musik bygger på Lisas upplevelser från sin
vistelse i Liberia:
-”Dekontee, titeln på mitt debutalbum, är mitt västafrikanska namn som jag blev tilldelad av mina vänner när jag bodde i Liberia. Det betyder ”Allt har sin tid”. Jag fick namnet då de tyckte att jag var otålig och hade bråttom.

Vi spelade, skrattade, dansade och lärde oss av varandra. Min tid i Liberia har format mig!”

”En skiva att klara av höstmörkret med, men också ett övertygande bevis på att det ”vackra” är mycket större och mäktigare än det fula och onda i världen”
– Roger Bergner, Orkesterjournalen


14 mars, kl.19.00

Ullberg & Falk – ”In spirit of J&K”

Lars Ullberg (trb), Hannes Falk Junestav (trb), Britta Virves (piano) Johan Tengholm (bas), Magnus Jonasson (tr.).

Jay Jay Johnson och Kai Winding, som var två av jazzhistoriens viktigaste trombonister, hade tillsammans en kvintett på 50- och 60-talet. Nu ger sig dom unga talangerna Lars Ullberg och Hannes Falk Junestav på deras gamla arrangemang, blandat med sina egna kompositioner. Det kommer att bjudas på blixtrande bopfraser, tung blues och ny musik, där trombonen utmanas till sitt yttersta.


28 mars, kl. 19.00

Yazz – minnen kring Eva Engdahl
alias ”Marie Adams”

Cliff Sjursvens (bas), Michael Sjursvens (t.sax, sopr.sax), Thomas Boberg (tr), Eldar Levgran (pi), Karin Svenonius (voc.).

Gruppen Yazz, som startades på 90-talet av legendariska jazz-och konsertpianisten Eva Engdahl 1924-2018 tillika Sveriges första kvinnliga jazzpianist/kapellmästare (pseudonym Marie Adams*), fortsätter nu i hennes anda.

Tre av de fyra originalmedlemmarna (Cliff, Michael och Thomas ) är kvar i bandet. Sedan femton år tillbaka sjunger Karin Svenonius i gruppen. Pianisten Eldar Levgran axlar numera manteln efter Eva. Gruppen har sin hemvist i södra Dalarna, där Eva, som var född i Västerås, var bosatt senare delen av sitt liv.

*”Efter regelbunden medverkan med framföranden av klassisk musik, blev det inom dåvarande Radiotjänst känt att Eva Engdahl spelade jazzmusik. Då det inte ansågs passande
för en kvinna att spela jazz, särskilt inte en konsertmusiker, blev det nödvändigt med en pseudonym. Från slutet av 1940-talet och in i 1960-talet blev Marie Adams ett känt begrepp inom underhållningsmusiken i svensk radio. Som en följd av hennes medverkan i radio blev Eva Engdahl även engagerad vid Sveriges Television. Från 1954 deltog hon i provsändningarna från Tekniska högskolan för att senare medverka vid reguljära tv-sändningar 1956–1961.”


11 april, kl. 19.00

Hannah Tolf

Hannah Tolf (röst), Jonathan Albrektson (piano/synthesizer) Donovan von Martens (bas), Emil Blommé (tr).

Hannah Tolf är en sångerska och kompositör, som med utgångspunkt från Göteborg, skapar musik i gränslandet mellan jazz, pop och experimentellt, i andan av Patrick Watson, Nina Simone och Mercedes Sousa.

Musiken har en sfärisk framtoning med tonvikt på berättande text och där högkvalitativa improvisatoriska inslag får ta plats i arrangemangen. Med Hannah som konstnärlig ledare är alla fyra lika delaktiga i utvecklingen av musiken, där deras respektive uttryck vävs samman till en helhet.

Texterna berör ofta vikten av att i vardagen värna om varandra och ge varandra utrymme att vara som vi är. Live ger de publiken utrymme för begrundande och lämnar sällan publiken oberörd.

Gruppen har de senaste åren spelat och turnerat runt om i Norden, Frankrike, Italien och Tyskland.

Sagt om debutalbumet The Park:
”Musik riktad till en inre emotionell värld”
- Orkester Journalen
”Stilla och vackert, meditativt på ett sätt som inspirerar och aktiverar”
- Lira


2 maj, kl. 19.00

Dubb & Open Stage

DUBB (Dalarnas Ungdoms Big Band) leds av; Melker Brodin, Per Westblom, Daniel Tjulander, Jan Nordkvist och Stefan Larsson.

Efter konserten med DUBB är scenen öppen för jam. Moderator är Per Westblom. Alla är hjärtligt välkomna – med eller utan instrument!


Vi reserverar oss för ev. ändringar i programmet.


Entréavgifter

Medlem:
150:- för samtliga konserter utom 2/5 då det är fri entré.

Ej medlem:
200:- för samtliga konserter utom 2/5 då det är fri entré.

Ungdom upp till 25 år: alltid fri entré


Vi reserverar oss för ev. ändringar i programmet.


Här kan du ladda hem en PDF med hela vårprogrammet.

(ev. behöver du högerklicka el. ctrl-klicka på bilden och "spara länk som..." för att ladda ned. Det beror lite på vilken webläsare du använder)


Tillgänglighet

  • Föreningen har ingen egen konsertlokal, utan hyr.
  • Arrangemangen är på Gamla Elverkets Kultur & Aktivitetshus, Ölandsgatan 8.
  • Konsertlokalen och angränsande utrymmen är anpassade för personer med funktionsnedsättning, bl.a. hörselslinga, och har bra belysning.
  • Finns något problem beträffande tillgängligheten vid våra konserter kontakta oss gärna någon dag före, så kan vi säkert tillsammans hitta lösningar.